במסגרת העבודה שלי עם מערכת ניהול הפרויקטים Dragon Dreaming, נתקלתי במסמך טראבל שוטינג, או – מסמך לאבחון טעויות נפוצות או כשלים נפוצים בשימוש בשיטה (עמ' 21 בחוברת שבקישור הזה). המסמך המעולה מציג את 12 השלבים של תהליכי דרגון דרימינג, כשלכל שלב מוצמדות 2 אפשרויות: אפשרות ההעצמה, שבה למעשה התהליך הקבוצתי מצליח ליצור תוצאות חיוביות ומקדמות עבור כל משתתף, עבור הקבוצה ועבור האקוסיסטם; ואפשרות תלותיות, שהיא האפשרות שבה הקבוצה כושלת להגיע לערך חדש, ונשארת במצב נבוך ותקוע, מה שהרבה פעמים גורם לפרויקט להאט או לעצור.
המסמך הזה הזכיר לי גם את מסמך הטראבל שוטינג ה"קלאסי", שלצערי מקורו כלל לא מוכר לי, שעימו נפגשתי בפעם הראשונה כשהתחלתי את המסע עם תיאוריה U, אי שם בספטמבר 2016. מביא אותו כאן כי יש בו איזשהו ערך של הבנה מה עובד ומה לא עובד בתהליך קבוצתי-קהילתי. (אם יש לכם מושג למי מגיע קרדיט עליו, אשמח)
במסמך שלפניכם אני מנסה לבנות מודל לניתוח דיאגנוסטי של תהליכים המבוססים על תיאוריה U. הרעיון עלה במהלך קורס תיאוריה U שהנחיתי בבית הספר הקהילתי למנהיגות השתתפותית בטריבונה. כשביקשתי לספר סיפור על קבוצת ליבה ומשמעותה בחיי פרויקט, אחת המשתתפות בחרה לשתף דווקא על קבוצת ליבה שלא הייתה, ועל פרויקט שמשום מה דעך באמצע המסע שלו. וכשסיימה לספר את הסיפור, שאלה – יש איזושהי דרך לדעת מה לתיאוריה U יש להגיד על מה ש"נכשל" בפרויקט הזה? באיזה מובן הפרויקט חמק מפסי הרכבת ואיבד את הדרך להגשמה?
לאור זאת כינסנו עם תום הקורס "מסיבת כישלונות מפוארים". במסיבה סופרו 4 סיפורי כישלון. או יותר נכון, סיפורים שהמספרים שלהם הרגישו שיש בהם כישלון. וניסינו, כקבוצה, לחשוב מה היה לתיאוריה U להגיד על הסיפורים הללו? או בשפה של הטרגדיה היוונית, להבחין בין ההיבריס (חטא הגאווה), הנימסיס (הרגע שבו החוטא משלם את מחיר הטעות) והקתרזיז (רגע הזיכוך)? ומתוכם, לנסות לעזור לבנות מעין מפת-דרכים, שתעזור למי שיוצא למסעות U – למצא את הדרך חזרה אל שביל האבנים הצהובות.
תרשים מודל המסע של תיאוריה U מגיע מהנוסח שמופיע באתר Presencing Institute:
טראבל שוטינג
שלב | העצמה | תלותיות |
---|---|---|
החזקת מרחב
אדם או קבוצת ליבה מחליטים להחזיק מרחב של הקשבה. |
יש אי נחת. עולה קול הקורא להתייחסות לאי הנחת. נולדת קבוצת ליבה אשר מזמינה להקשבה ודיאלוג.
|
יש אי נחת. עולה קול הקורא לשלילת קיום או התעלמות מאי הנחת. אין התגבשות של קבוצת ליבה.
|
השהיית שיפוטיות
כל פרט והמערכת כולה מבינים שאין דעה אחת נכונה ואחת שגויה, אלא יש בעלי עניין שונים שרואים את המערכת בנקודות שונות. |
אם מצליחים להחזיק מרחב להקשבה, בעלי העניין מסכימים לפתוח את הראש לשונה מהם.
|
|
חישה משותפת
כל פרט מסוגל לפשוט את המעיל שהוא בא עימו ולהתנסות וללבוש את המעיל הרגשי של אנשים אחרים. לפתוח את הלב לצרכים ולאתגרים של בעלי עניין אחרים. חמלה מופיעה. |
כשהשיפוטיות נעצרת לרגע, אפשר לבחור לפתוח את הלב ולהכנס, רגשית, לנעליו של האחר, ולנסות להבין כיצד הוא מרגיש.
|
|
הנכחה
שהות שקטה, דממה, התחברות למקום הפנימי. תחושה של חיבור לעומק המורכבות של המערכת. |
כשמצליחים לראות נקודות מבט של בעלי עניין שונים, וגם ליצור חיבור רגשי ביניהם, נוצרת תמונה עמוקה ושלמה יותר של המערכת.
|
|
התגבשות
מתחילות להתבהר מילים שנושאות משמעות ותובנות עומק. עקרונות שינחו אותנו בתהליך המעבר מהקשבה לביצוע. |
||
אבטיפוס
ניסיון לקחת את התובנות שהתגבשו ולבנות איתם אב טיפוס זריז, גרסה 0.8 של משהו שמתחיל להתייחס לעתיד שרוצה להיוולד. עוד לא מוצר מתפקד, אבל כן מודל שאפשר להביא לבעלי העניין כדי שיעזרו ויתנו משוב שיעזור לדייק את המודל. |
||
אבולוציה משותפת
תהליך מחזורי של קבלת משוב מבעלי העניין והאקוסיסטם, למידה ושיפור האבטיפוס, וחוזר חלילה. |
תובנות על תיאוריה U מתוך מסיבת הכישלונות המפוארים
- שילוב בין המודל של Fuckup Party – מסיבת כישלונות מפוארים – לבין מודל תיאוריה U, עוזר ללמוד ולהעמיק את ההיכרות עם המודל. ההחלמה עובדת.
- את/ה לא נכשלת, עד שהפסקת לנסות.
- השהיית השיפוטיות היא דבר מהותי להצלחת הנעה של תהליך U. נדרשים יותר כלים כדי להצליח בהשהיית השיפוטיות, כשעובדים עם ארגון או קהילה.
- הגדרת תהליך ככישלון, היא כבר עצמה תוצר של שיפוטיות. אז.. אם אני בתוכי מרגיש שיש כישלון או שהקבוצה מרגישה שיש כישלון – יש חסימה שמונעת למעשה כניסה לשלב השהיית השיפוטיות. במקרים כאלו, כדאי להשקיע באפיקי החזקת המרחב – ובעיקר בידע הנרחב בנושא הזמנה לתהליך, שפותח במסגרת אמנות האירוח (Art of Hosting).
- הערכה מוקירה, וכל עולם החקר המוקיר (Appriciative Inquiry), הם למעשה כלים טובים להשהיית שיפוטיות.
- פתיחת הרצון, המגיעה פסע לפני שמופיעה ההנכחה – היא למעשה הנכונות או האומץ, להיות בתוך חוויה של אי-הצלחה, מבלי לאמץ את שיפוט הכישלון. כלומר, מבלי להגיד – "זה לא מתאים", "אני לא שווה", "זה חסר ערך".
רישיון שימוש: (cc) by attribution no commercial – שימוש חופשי לא מסחרי מותר כל עוד נשמר הייחוס לברוך אורן, הטריבונה למנהיגות השתתפותית.