Home » פרוטוקול היוועצות עמיתים
פרוטוקול היוועצות עמיתים
- ערך: היוועצות עמיתים
- תגיות: הטריבונה
- 40 דקות
איזה ערך מביא לקבוצה?
מסייע לחבר צוות שיש לו אתגר/קושי ע"י זימון של חוכמת הקבוצה.
איך המרחב מאורגן?
יושבים במעגל
כמה זמן צריך?
40 דקות
מה הצעדים?
פרוטוקולים ללמידת עמיתים מזמנים לקבוצה חוויה השתתפותית מהנה ומפרה בתנאי ששומרים על התנאים הבאים:
- שומר הזמן – תפקידו לשמור על הזמן של הפרוטוקול
- שומר הפרוטוקול– תפקידו לוודא שהקבוצה עוברת על כל סעיפי הפרוטוקול
- מתעד – תפקידו לתעד את התובנות המשותפות (במידה ויש)
המהלך
בוחרים מציגה אחת המעלה דילמה/שאלה בוערת הקשורה לעולמה המקצועיאיך בוחרים דילמה?
3 קריטריונים:- דבר שאת/ה חוזר/ת אליו והוא מטריד את מנוחתך. אינו נמצא בתהליך של מציאת פיתרון.
- השינוי/ המהלך המבוקש קשור אליך/תלוי בך ולא לאנשים אחרים.
- משהו שחשוב לך וחשוב לך לעבוד עליו.
הפרוטוקול:
- הצגת הדילמה (5 דקות) – המשתתף/ת מציג את הדילמה שלו/ה, את צדדיה השונים ותיאור קצר של הניסיון שלו להתמודד איתה. המשתתף/ים רק מקשיבים, מבלי לשאול שאלות ולהעיר הערות.
- שאלות הבהרה של הקבוצה (5 דקות) – המשתתפים שואלים שאלות שעלו אצלם תוך כדי התיאור ושהם מרגישים צורך להבהיר ולחדד על מנת להבין טוב יותר את הדילמה ואת העמדה של המציג/ה (למשל דברים שלא שמענו ויכולים להיות רלוונטיים). זהו שלב של שאלות אינפורמטיביות, ללא הבעת עמדה או ניסיון לסייע במתן עצות. למציג אין אפשרות מענה על השאלות וההתייחסויות באופן מיידי. עליו לרשום אותן על נייר.
- התייחסות (5 דקות) – המציג מגיב למה שאמרו ששמעו המשתתפים האחרים וכן הוא עונה על השאלות שנשאל על מנת ליצור עוד בהירות לגבי הדילמה שהציג.
- שאלות העמקה (5 דקות) – שאלות האמורות לסייע למציג לחשוב על הפרויקט שלו באופן יסודי יותר ורחב יותר. דוגמאות: "איך תבטיח ייצוג לכל הקולות?" "איך ניתן לאפשר להורים לסייע בקשיים האמתיים של בית הספר?". שאלות מעמיקות אינן אמורות להיות "עצה בתחפושת". למשל, שאלות שמתחילות במלים "האם חשבת…."
- סיעור מוחות (10 דקות) – המציג מתרחק מעט מהמעגל (על מנת לבטא את העובדה שהוא כעת מקשיב בלבד ולא לוקח חלק פעיל בדיון) . יש להקפיד שמשתתפים אינם מאריכים בדבריהם יתר על המידה ומאפשרים לכמה שיותר משתתפים נוספים להגיב. על המשתתפים להתייחס לשתי נקודות: "אני חושב ש.." ו"לדעתי ניתן לעשות/ להתנהג ..". המציג מוזמן לכתוב דברים שיסייעו לו להגיב לאחר מכן.
- התייחסות (5 דקות) – המציג חוזר למעגל ומתייחס לדברים שנאמרו ע"י אמירה של תובנות/ מחשבות שעלו אצלו תוך כדי ההקשבה לחברים האחרים.
- סיכום במליאה (5 דקות) – המנחה מבקש ממציג אחד לתאר בקצרה איך היה לו להציג את הדילמה שלו. לאחר מכן המנחה מבקש מהמשתתפים האחרים לחשוב – מה הם לקחו מההיוועצות שקשור לפרוייקט שלהם
כתבה: שני מרצ'בסקי