הנחיה השתתפותית מתאימה לקבוצות שמחזיקות משימה משותפת ומוגדרת. היא מזמנת את המשתתפים למסע משותף של יצירה, למידה או פעולה משותפת ומתמקדת בהסכמות ובהשגת מטרות משותפות. השתתפותיות בקבוצה מתרחשת בסביבה בה יש אמון, הנאה, כבוד הדדי והרבה חופש למגוון האנושי, לעמדות, לדעות ולמחשבות של המשתתפים. היא מזמנת למידה, לא חופרת בנשמה, לא שופטת ובעיקר, מכבדת את המפגש האנושי ומסייעת למשתתפים להיות בשיאם ולהשיג ביחד משימה משותפת.
היא מבוססת על חמש הנחות יסוד:
- אמון בין משתתפים קיים מההתחלה – כולם רוצים בהצלחת התהליך ומוכנים לתרום מניסיונם ומהידע שלהם להצלחה משותפת, וזאת אם רק יאפשרו להם. אין צורך בהיכרות מוקדמת או אינטימיות בכדי לפעול/ללמוד/ליצור ביחד.
- שיחות משמעותיות משנות אנשים ומשנות מציאות – אפשרו לאנשים להיפגש אחד עם השניה כמה שיותר. קבוצות קטנות (זוגות, שלישיות ורביעיות) מאפשרות הקשבה ושיחות משמעותיות.
- לאנשים חשוב ומשמעותי להשתתף, להישמע ולהשמיע את מה שהם חושבים ומרגישים – אנשים לא אוהבים להיות פאסיבים בקבוצות וגם אין להם הרבה סבלנות להיות במצב "השתק" (מצגת, סשיין של ישיבה ארוכה במעגל עם מנחה דומננטי, פאנל וכיו').
- תפקיד המנחה הוא "להיות בלתי נראה ונוכח בו זמנית" ולאפשר את התנאים הטובים ביותר שיאפשרו למשתתפים להיות בשיאם!
- הנאה היא שם המשחק! חיוכים, צחוקים, אווירה משוחררת ובלתי פורמלית מסייעת לאנשים להרגיש בנוח עם עצמם ועם אחרים ולהביא את המיטב שלהם למרחב האנושי.
4 עקרונות לפעולה
1. מגוון, מגוון מגוון
מגוון של פרספקטיבות, דיעות ותפיסות מסייעות לקבוצה להיות חכמה יותר. תובנות קולקטיביות יכולות להתפתח כשמכבדים את התרומה השונה שכל אחד מביא, מקשיבים ומחברים רעיונות ויוצרים תמות.
אז איך נסייע לקבוצה להיות מגוונת יותר?
- דאגו להזמין קבוצה מגוונת: גוון בתפקידים (לא מנהלים בנפרד ועובדים זוטרים בנפרד), גוון בין תרבותי, גוון רב גלאי וכיו'
- צרו פלטפורמות בהן יוכלו המשתתפים להביא את ריבוי הפרספקטיבות בתהליך למידה משותף.
פרקטיקות המסייעות למגוון וריבוי של פרספקטיבות בקבוצה:
2. לבזר, לבזר לבזר!
ביזוריות מאפשרת לכל הדעות להשמע באופן שווה בקבוצה. בכדי שנמנע ממצב בו יש קולות שלא נשמעים או ששומעים יותר מדי את קולם של "החשובים" או את "החזקים", תפקידנו כמנחים לוודא שיש תנאים לביזוריות. ביזוריות מסייעת לחוכמה הקולקטיבית ומזמנת את החוכמה והניסיון של כל המשתתפים, לא משנה מי הם. היא מסמנת שכולם שווים, וכולם חכמים ומסייעת בהשטחה של יחסי כוח בקבוצה.
אז איך נוודא שכל הקולות נשמעים? איך נוודע שהקולות שווים אחד לשני ושכל הדיעות נחשבות באותה מידה?
3. עצמאות! עצמאות! עצמאות!
עצמאות מאפשרת לכל אחד להביע דעה/מחשבה/רעיון באופן חופשי, ללא חשש או תלות במה האחר יגיד. תפקידנו כמנחים ליצור תנאים ולשים מסגרת או פלטפורמה שתאפשר למשתתפים להביע דיעה באופן חופשי וללא הטיות.
אז איך נוודא שכל אחד יכול לבטא את קולו באופן פתוח ובטוח ועצמאי?
4. אגרירציה- זה ממש עוזר!
קיום מנגנון שצובר את מגוון הדעות, הידע והניסיון של המשתתפים ומציג אותם באופן שקוף ונגיש לכולם באופן שיקל עליהם לקבל החלטות משותפות.
איך נוודא שכל החוכמה שזורמת וצומחת בחדר נצברת באופן שקוף, נגיש וברור לכולם?
1 מחשבה על “איך נעזור לקבוצה לעבור ממצב "השתק" למצב "פעיל"?”
נפלא